Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home Autosportnieuws 3 Van top tot teen Na de koude start bij de DNRT was de temperatuur op dinsdag 23 april een stuk aangenamer. Na een toeristisch ritje door de Bollenstreek meldde ik me omgekleed en al rond 15:00 bij de inschrijftafel waar Dillon Koster en Danny van Dongen mij welkom heetten bij de eerste race van dit seizoen bij de DRDO. “Wie komen er nog meer van jullie team?” vroeg Dillon. “Volgens mij zouden Gerard en Nico ook komen; van Dirk Bonder weet ik het eigenlijk niet.” antwoordde ik. Terwijl de verplichte stickers op de auto werden geplakt, moest ik de FIA keurmerken van mijn helm en kleding laten zien. Daar stond ik dan, al helemaal omgekleed en klaar voor de start. De man van de keuring bekeek me van top tot teen. “De overall is goed en dat hemd ook. Is alles uit dezelfde periode? Zo te zien wel. Nou, je kleding is in orde hoor. Met deze keurmerken mag je nog gewoon rijden. Alleen als je van plan bent om aan A- evenementen mee te gaan doen, dan moet het van een recentere datum zijn …” Briefing Voordat de rijders de baan op mogen, is er bij de DRDO altijd een rijdersbriefing. Zo ook deze keer. Er was dit seizoen vooraf een aantal veranderingen aangekondigd en die behoefden enige toelichting. Toen bleek dat iets wat op papier makkelijk is, in de praktijk een stuk lastiger uit te leggen of uitvoerbaar is. “De snelheid in de pitstraat is 20 kilometer. Tussen de 20e en de 30e minuut maakt iedereen een verplichte pitstop en staat 1 minuut stil. We weten dat een ritje door de pitstraat 36 seconden duurt, dus de minimale tijd tussen inrijden en uitrijden pitstraat bedraagt 1 minuut en 36 seconden. Alles wat korter is, kan rekenen op een straf. Met ingang van dit seizoen introduceren we de resultaatseconden, zodat iedereen kans maakt op het podium. De winnaar van de eerste race moet de volgende keer 15 seconden langer blijven staan, de nummer twee 10 seconden, de nummer drie nog 5. De nummer vier houdt zijn tijd, maar voor de vijfde plaats duurt de stop 5 seconden korter en voor de zesde plaats of lager zelfs 10 seconden. Nog vragen??”  Aarzelend meldde een rijder zich. Was hij de enige die het niet helemaal had begrepen of waren er soms meer … Babelonië “Dus als ik de eerste race als 6e of lager ben geëindigd, dan duurt mijn pitstop dus de volgende race maar 50 seconden? “Ja” antwoordde de wedstrijdleiding; “Oh; dan heb je eigenlijk maar 50 seconden voor de rijderswissel?” voegde een tweede rijder zich bij de discussie. “Ja” bevestigde de wedstrijdleiding weer volmondig. Terwijl iedereen dit gegeven nog eens goed op zich liet inwerken, maakte de organisatie de verwarring compleet door ook nog eens te melden dat alle resultaatseconden gedurende het seizoen bij elkaar opgeteld zouden worden. Voor een volgende race, zouden dus alle tot dan toe behaalde resultaatseconden meetellen. Als je, zoals in mijn geval veel achteraan rijdt, konden de resultaatseconden dus flink in mijn voordeel oplopen, althans … “Ja, maar dan moet ik dus straks mijn pitstop in 10 seconden doen, inclusief een rijderswissel. Dat kan toch niet?” Nu werd het interessant. Formule 1 taferelen bij de DRDO. Geen bandenwissel in iets minder dan drie seconden, maar een complete rijderswissel in bijna tien seconden. Waar is dat ooit eerder vertoond? Onmogelijk? Hoezo oneerlijk? Dan moet je maar wat meer vooraan rijden! Dan mag je wat langer stilstaan! “Nee, je pitstop, de tijd dat je stilstaat, duurt altijd één minuut”  Verwarring en verbazing streden om voorrang bij de aanwezige coureurs. Zelfs de wedstrijdleiding, die dacht het principe van de resultaatseconden begrepen te hebben, viel nu stil. “De resultaatseconden worden aan het eind van de race verrekend met de gereden tijd en zo wordt het klassement bepaald.” vervolgde de organisatie met enige stemverheffing. “Ja, maar dan weet je dus op de baan niet waar je rijdt, want na afloop kan degene achter je toch voor je eindigen. Da’s niet eerlijk.” Nu verstomde de stem van de organisatie De wedstrijdleiding nam het enige wijze besluit; “Het is de hoogste tijd voor de vrije training, want jullie zijn vast niet gekomen voor een ellenlange discussie over het reglement en resultaatseconden. We gaan het verder uitzoeken en jullie horen nog hoe we het gaan doen …” Oogluikend Hoewel het reglement het gebruik van Kuhmo banden voorschreef, werden de gemonteerde Federals op de ‘Oranje 66’ oogluikend toegestaan. Onder de 41 deelnemers geen Nico of Gerard in verband met drukke werkzaamheden, wel was Dirk van Vuure van de partij en hij reed al wel op de nieuwe Kuhmo banden. “Hoi Dirk, ik zie dat jij al op de nieuwe Kuhmo banden rijdt. Kun je nog verschil merken met de Federal banden van vorig jaar of met de Toyo’s bij de DNRT?”  “Niet echt. De Kuhmo banden zouden een wat stuggere wang moeten hebben, waardoor je er wat harder mee zou kunnen, maar ik heb het nog niet zo gemerkt.”  antwoordde Dirk. Een blik op de resultaten van de tijdtraining bevestigde zijn uitspraak: een 2:09:617 voor Dirk tegen mijn 2:14:428. Bulletin Bij de startopstelling voor de eerste race was ook nog een in allerijl gemaakt bulletin gevoegd met uitleg over de resultaatseconden. Er zat zelfs een rekenvoorbeeld bij met een rijder die de eerste twee races won en daarna als vijfde eindigde. Echt duidelijk werd het niet, omdat ook hier weer de term ‘pitstop tijd’ werd gebruikt voor de uitkomst van de resultaatseconden en dat had nu juist de verwarring veroorzaakt. Nu, ruim een week later en na nog ettelijke malen het bulletin te hebben gelezen, denk ik, dat ik begrijp wat de bedoeling was en hoe de resultaatseconden zouden worden toegepast. De kern zit in de uitleg bij de vijfde en zesde plaats. In het bulletin staat letterlijk “min 5 of 10 seconden van de totale resultaatseconden”. Verrekening vindt alleen plaats met de resultaatseconden, niet met de tijd voor de pitstop. Alleen dus bij de rijders, die ‘extra’ resultaatseconden hebben gescoord door een podiumplek te halen, gaan er seconden vanaf als zij buiten de top vier eindigen. Voor de rijders zonder resultaatseconden gebeurt er niets. Zo blijft de minimale pitstop tijd inderdaad altijd één minuut en wordt die voor de succesvolle rijders langer. Op die manier heb je ook geen gereken achteraf. Het is even afwachten of de organisatie het de volgende keer ook op deze manier uitlegt, maar anders weet ik nog wel iemand die denkt dat-ie het begrijpt … Deja vu Volgens de startopstelling stond de ‘Oranje 66’ op plek 39 op de startopstelling. Ik wist wat me te wachten stond, want dat was precies dezelfde plek als bij de openingsrace van de DNRT. Net als de Toyo’s zochten ook de Federals tevergeefs naar grip toen het rode startlicht doofde en ik kon aan mijn inhaalrace beginnen. Gestaag werkte ik me tijdens de race naar voren om na een pitstop van 1:51 (?) als 28e te worden afgevlagd. Zelfs zonder eerdere podiumfinish had ik dus al 15 resultaatseconden te pakken … In gedachten verzonken Toen ik baancommissaris Andre vroeg van welke plaats ik de tweede race zou starten, antwoordde hij: “Je staat voor de Volvo van Marcel en Bas, op plaats 39.” Dit kon niet waar zijn. Weer starten vanaf plek 39? Dat werd vast en zeker weer een slechte start. Ik zette mijn auto op de aangegeven plaats en zag een paar rijen daarvoor de Volvo staan. Daarvoor een gapend gat waar precies één auto ontbrak. Zou ik soms verkeerd staan? Zou ik de tweede race niet vanaf plek 39 moeten starten? Ik was tenslotte de eerste race als 28e geëindigd. Terwijl ik zo in gedachten verzonken was, ging het startlicht op rood … het bleef vijf seconden branden en ging uit. Zo dat was de eerste start, voor de M3’s. Hierna waren wij aan de beurt. Ik ging er eens goed voor zitten, vast van plan een wereldstart te maken. Verbaasd zag ik de deelnemers uit de Dieselklasse en de Specialklasse voor me wegstuiven. Toen realiseerde ik me de situatie. Dit was niet de start voor de M3’s. Die start had ik volledig gemist in mijn overpeinzing over de startopstelling. Dit was onze start. Terwijl de achterbanden van de ‘Oranje 66’ het grint en de ‘marbles’ weg veegden, zag ik het gat naar de anderen steeds groter worden. Dit was wat je noemt de overtreffende trap van een slechte start hebben. Dit was me in mijn 15-jarige carierre nog nier eeder overkomen! Duistere krachten De tweede race was min of meer een kopij van de eerste race. Het enige verschil was, dat het nu langzaam donkerder werd. De meeste deelnemers hadden de verlichting aangedaan. Ik ook. Er was ruim twintig minuten gereden toen hoog in de Tarzanbocht, een auto uit het grint moest worden weggesleept. Het window voor de verplichte pitstop was open, maar zou er soms nog een ‘code 60’ komen. Het sleepwerk duurde best wel lang, zag ik een ronde later. De situatie was nog min of meer hetzelfde. Ik keek op de klok; 26 minuten gereden. Deze ronde kon nog wel, maar als er straks een code 60 zou komen, dan zou ik waarschijnlijk te laat zijn voor mijn verplichte pitstop. Na iets meer dan 28 minuten wedstrijd kwam ik de pit in voor mijn verplichte stop. Jan stond voor de auto en telde de zestig seconden af … Ik keek met een schuin oog naar de baanpost. Terwijl Jan verder telde zag ik opeens de paarse vlag, ofwel ‘code 60’, verschijnen. Perfecte timing. Terwijl ik in de pit stond mochten de anderen op de baan niet harder dan zestig kilometer rijden. Zo kon ik een hoop tijd goedmaken en weer terugkomen in de wedstrijd. Jan gaf het sein en ik reed naar het einde van de pitstraat. Vlak achter een andere deelnemer uit de Specialklasse kwam ik weer de baan op. Zodra de groene vlag zou worden gezwaaid, kon de strijd om een positie beginnen. Twee ronden reden we zo achter elkaar. Toen zag ik dat de baanpost in plaats van een groene een rode vlag pakte. De wedstrijd werd vanwege de invallende duisternis gestopt. Ik werd als 23e geklasseerd, met dank aan mijn pitstop! Kalender 2013 De volgende race van de DRDO is op dinsdag 28 mei. Plaats van handeling is dan wederom Zandvoort. Ook heb ik inmiddels besloten om dinsdag 25 juni aan de trainingsdag op Spa Francorchamps deel te nemen. Alleen de 1-uursraces op dinsdag 6 augustus is nu nog een vraagteken. 4 mei zaterdag Zandvoort (sprintraces) 28 mei dinsdag Zandvoort (1-uurs races) 19 juni woensdag Zandvoort (1-uurs races) 25 juni dinsdag Spa Francorchamps (trainingsdag) 9 juli dinsdag Zolder (sprintraces) 6 augustus dinsdag Zandvoort (1-uurs races) – onder voorbehoud 18 oktober vrijdag Zandvoort (sprintraces) 22 oktober dinsdag Zandvoort (1-uurs races) DJ228 Bij het beluisteren van de nieuw uitgebrachte nummers was er één die de onmiddellijke aandacht van DJ228 trok. Het leek wel een eerbetoon aan Zandvoort, bij velen bekend van de weerfoto’s tijdens het Journaal en het thuiscircuit van de meeste vaderlandse racers,. Zeg maar de plaats waar de aarde en het water samenkomen, of zoals Rigbey  het noemt “Earth meets Water”.