Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home Autosportnieuws 5 Firmware Na de vorige sprintrace had Maurice de GoPro camera meegenomen om het resultaat maar vooral ook om de diverse instellingen te bekijken. Ik maakte een afspraak om het geheel op te halen en te kijken wat er nu eigenlijk opgenomen was. “Rob, het resultaat is niet veel. Ik heb ook al een firmware update uitgevoerd, maar het beeld blijft schokken en het lijkt wel of het geluid niet synchroon met het beeld loopt. We moeten nog veel uitzoeken, voordat we echt iets bruikbaars krijgen. Voorlopig heb ik de camera ingesteld op PAL in plaats van NTSC en de resolutie op 1080 zodat je ook de beeldhoek kunt veranderen.” Ik zag en hoorde mijn inleiding van de vorige keer terug en inderdaad, dat was duidelijk geen Top Gear kwaliteit. Bij het rijden op de baan stopte de weergave af en toe om daarna weer verder te gaan, alsof er een buffer overvol raakte. Bij het rijden leek het geluid wel te kloppen, maar dat kwam natuurlijk omdat het voornamelijk het geluid van de motor was dat je hoorde. Ook bleken met de eerdere (fabrieks-)instellingen de filmbestanden bijna 16 Gb groot te zijn geworden. Je hoeft geen kenner te zijn om te weten dat, hoewel de opslagcapaciteit van internet onbeperkt lijkt, YouTube niet blij zal zijn met een paar van zulke ‘filmpjes’ … Voorruitstreamer Bij de inschrijftafel van de DRDO werd een nieuwe, of beter, een andere voorruitstreamer uitgereikt met de opdracht de oude onmiddellijk te verwijderen. Verwijderen vonden Jan en ik wat overdreven, je kon de nieuwe er ook gewoon overheen plakken. De volgende race was toch weer bij de DNRT en dan konden we beide streamers er gewoon in één keer afhalen. Korte bocht Er was tropische hitte voorspeld, maar het viel mee. Wel was er een hoge luchtvochtigheid, met af en toe een druppeltje en de dreiging van onweer. Bij de rijdersbriefing werd dan ook verteld dat bij bliksem de race onmiddellijk zou worden gestopt, want de marshalls langs de baan wilde in hun ‘huisjes’ op de duintoppen niet als bliksemafleider dienen. “En een bandenwissel?” Vroeg een deelnemer. Een pitstop voor regenbanden buiten het reguliere pitwindow zorgde er automatisch voor dat de stint niet volgens de regels zou zijn, want een rijder diende minimaal 20 minuten over de baan te rijden, aldus de wedstrijdleiding. Na de successeconden was dit de tweede keer dat wedstrijdleiding een wel erg korte bocht nam … GoPro Met het idee ervaring op te doen, bevestigde ik de GoPro camera weer op de bekende plek op de rolkooi. De batterijen waren opgeladen en het beeldmateriaal van de eerste keer gewist. De competitie zou deze keer komen van Andre Onderwater met zijn B18. Opjagen Mijn 30e en langzaamste tijd in de vrije training was geen verrassing, maar dat ik me in de kwalificatie ook niet voor de Chevrolet Cruze wist te kwalificeren, was ronduit teleurstellend. Het verschil was minimaal, 2:15:463 ten opzichte van 2:15:623, maar toch. Ik mocht in de race het complete veld voor me uit jagen. Timing De race ging van start en door diverse uitvallers klom ik een paar plaatsen op. Na het pitstopdebacle in de vorige races met als resultaat tweemaal een ronde aftrek, was ik vast besloten dat niet weer te laten gebeuren. Het bord ‘pitwindow open’ verscheen en ik maakte mijn verplichte pitstop een paar ronden later. Ik stond stil en zette de laptimer aan. Ik wachtte tot die één minuut aangaf en precies op het moment dat ik wilde wegrijden, gaf Jan het teken dat ik weg mocht. Hoe wist die dat zo op de seconde nauwkeurig? “Jan, bij de pitstop zette ik de laptimer aan om een minuut af te tellen en je gaf precies op het zelfde moment het teken om weg te rijden. Ik zag je niet met een stopwatch staan of zo; hoe wist je dat er een minuut voorbij was?” “Kijk Rob, onder de startbrug hangt een digitale klok en daarop kon ik precies zien wanneer je binnenkwam en hoelang je stilstond.” Huh In de eerste race was ik sneller geweest dan de Chevrolet (2:14:991 tegen 2:15:916) en ik was er ook voor geëindigd. Daarom verbaasde het me dat ik de tweede race bij de start weer achter de Chevrolet stond. Hoe kon dat nou? Bij nadere bestudering bleek de organisatie, om sneller de startopstelling van de tweede race bekend te kunnen maken, de 2e tijd uit de kwalificatie te hebben genomen voor de startopstelling. Dat voelde als onrecht. Had ik daar m’n best gedaan in de race posities goed te maken moest ik weer vanaf achteraan beginnen … Perfect Soms zit het mee, soms zit het tegen. In de Tarzanbocht en in de Mastersbocht stond een auto in de grintbak en zojuist was het ‘pitwindow’ open gegaan. Ik reed het rechte stuk op en keek naar de klok die de resterende rijtijd aangaf; 24:38. Terwijl anderen hun verplichte stop maakten, rekende ik razendsnel uit dat als er een code 60 zou komen, ik net voldoende tijd zou hebben voor mijn stop. Immers, de rijtijd bedroeg onder code 60 4:19, dus ik had krap twintig seconden marge. Ik besloot er nog een ronde aan vast te plakken en bij het passeren van start/finish verscheen inderdaad de paarse vlag. Met een slakkengang reed ik naar de pit voor mijn verplichte stop. Op dat moment waren er twee mensen met een enorme glimlach op hun gezicht, Jan en ik. Toen anderen eerder hun pitstop maakten, reed ik op racesnelheid over de baan, terwijl, nu ik stilstond, de anderen slechts met zestig kilometer per uur dichterbij kwamen. Nadat de minuut afgeteld was, kwam ik voor de B18 van Andre weer de baan op. BMW 130i Ik kon mijn plek ten opzichte van Andre niet vasthouden, maar de andere rijders in de specialklasse kwamen er niet meer aan te pas. De rondetijden waren dan misschien niet om te juichen, in een veld dat gedomineerd wordt door auto’s met motoren met een inhoud van twee liter of meer en bijbehorend vermogen, hield de ‘oranje BMW 318Ti’, goed voor 150 pk, zich met een 9e plaats knap staande. Dat voelde een beetje als een overwinning. En misschien nog wel belangrijker; ik had deze keer geen straffen voor onjuiste of te late pitstops. DJ228 Bij zo’n goed resultaat, hoort volgens DJ228 natuurlijk een zonnig deuntje. “Brighter than Gold” van ‘The Cat Empire’ past daar prima bij.